Firmature - Udflugter - Jubilæer - Møder - Selskaber - Teambuilding

Saga om vinterenOm vinteren d.v.s. fra ca. 1. oktober – 20 april er Maja “lagt op” det betyder at den løbende rigning (tovværket) og sejlene tages af og stuves tørt under dæk. Bommene tages også ned og ca. hvert 3. år ligeledes topstængerne (øverste halvdel af masten).
Skibet overdækkes herefter med et speciallavet telt båret af et kraftigt stillads. Skibet får faktisk tag på. Bomme og andet grej fra rigningen kan ligge i tørvejr hele vinteren og kan nemt slibes, lakeres og efterses.Saga og Sindbad oplagt i Struer Om foråret og rigges det hele til igen i efterset tilstand.
Det er om vinteren vi booker de fleste sejlture og skibet klargøres til de årlige syn, som også ligger her.
Når skibet er dækket over får det ikke så meget regnvand.
Selvom Maja er et stålskib, har hun meget træ såsom dæk, master, bomme, gafler skylights osv og når skibet ligger i saltvand og sejler jævnligt er ikke så udsat for svamp og rådangreb da “miljøet” er forholsvis salt. Har skibet en læk et sted i dækket, så vil det normalt være saltvand der trænger ind og der aflejres så lidt salt i utæthederne, som forhindrer angreb af svamp.
Ligger skibet derimod lang tid i havn og får kun regnvand/ferskvand over sig bliver det efterhånden mere og mere fersk i træet og modtagelig for svampeangreb.
Derfor er der af stor gavn at skibet overdækkes om vinteren og spares for de store mængder ferskvand som regn, slud og sne giver.
Overdækningen gør også at vi kan tage hul på større renoverings projekter i løbet af vinteren som man kan se på billederne herunder.

sejlture på limfjorden

Oktober 2011.
Tv: Skonnert topstangen på Saga tages ned og herunder er undermasten også taget af for grundig renovering.

og masten er nu på land.

og masten er nu på land.

Februar 2005 Vandtanken skal udskiftes!

Rasmus (Jegvans lillebror) er heldigvis en meget dygtig smed og skibsmontør så han har lavet ny vandtank og en spildevandstank til Saga. som man kan se skal der laves hul i skibet for at få dem på plads. Jegvan laver tømrer arbejdet og monterer nedgangslugen og nyt dæk over hullet.

Rasmus (Jegvans lillebror) er heldigvis en meget dygtig smed og skibsmontør så han har lavet ny vandtank og en spildevandstank til Saga.
som man kan se skal der laves hul i skibet for at få dem på plads. Jegvan laver tømrer arbejdet og monterer nedgangslugen og nyt dæk over hullet.

Marts 2006. Hovedmotoren på Saga skal skiftes. Til venstre står jeg ved den gamle motor som Rasmus og jeg har fået løsnet og hejst forsigtigt op med taljer. Klar til at blive løftet videre af en kran.

Marts 2006. Hovedmotoren på Saga skal skiftes.
Til venstre står jeg ved den gamle motor som Rasmus og jeg har fået løsnet og hejst forsigtigt op med taljer. Klar til at blive løftet videre af en kran.

Herunder er den nye motor (en Cummins 6BT5,9M med 210 hk.) ved at blive hejst ned ombord så vi med taljer kan få den på plads i maskinrummet.

Herunder er den nye motor (en Cummins 6BT5,9M med 210 hk.) ved at blive hejst ned ombord så vi med taljer kan få den på plads i maskinrummet.

Rasmus klarer det meste med motorinstallationen, men der måtte selvfølgelig laves et hul i dækket så motorerne kunne komme ud og ind. Så jeg måtte til den igen og lægge nyt dæk og kalfatre det.

Rasmus klarer det meste med motorinstallationen, men der måtte selvfølgelig laves et hul i dækket så motorerne kunne komme ud og ind. Så jeg måtte til den igen og lægge nyt dæk og kalfatre det.

Tina sliber dørken (gulvet) af

Tina sliber dørken (gulvet) af

Her er jeg lige blevet færdig med at udskifte rufkarmen og dæksplanker på ruffet (lige til højre for mig).

Her er jeg lige blevet færdig med at udskifte rufkarmen og dæksplanker på ruffet (lige til højre for mig).

Sejlture.dk - All rights reserved 2022